Zorgstroom is, met de voorliggende strategie, goed in staat om zelfstandig de toekomst tegemoet te gaan. Echter blijft de organisatie ook in zekere mate kwetsbaar en de uitdagingen in de sector zijn omvangrijk. Voor de langere termijn continuïteit wordt een eventuele intensievere samenwerking met andere zorgorganisaties, gericht op de voordelen van schaalvergroting, dan ook niet uitgesloten. Schaalvergroting kan de kans om onze ambities waar te maken vergroten en kan de kwetsbaarheid beperken. Bij voordelen van schaalvergroting kan gedacht worden aan meer innovatieve slagkracht, een meer aantrekkelijke werkgever voor behoud en werving van personeel, financiële duurzaamheid en een betere beheersing van de druk op de overhead.
Ellen Verheul, opleidingscoördinator bij Zorgstroom, is al even enthousiast. Het verhaal van David onderbouwt ze met enkele aansprekende cijfers. “Momenteel hebben we meer dan honderd mensen in dienst op basis van een leerwerkovereenkomst. Daarnaast bieden we alle ruimte voor bijvoorbeeld (snuffel)stages. De niveaus lopen uiteen van helpende niveau 2 tot verpleegkundige niveau 6. Zorg lever je nadrukkelijk met elkaar; iedere functie op ieder niveau is belangrijk. Sommige van onze nieuwe medewerkers komen net van het vmbo, anderen hebben al een carrière achter zich.”
Van de supermarkt naar de zorg
Dat laatste geldt voor Miranda Ridderhof. Tot vorig jaar werkte zij in een supermarkt. Ze had al eens nagedacht over een baan in de zorg, maar het was er nooit van gekomen. “Doordat mijn vader zorg nodig had, werd ik weer met het vak geconfronteerd. Nu mijn zoon ‘oud en wijs genoeg’ is, vond ik dat dit het moment was om alsnog mijn kans te grijpen. Natuurlijk is het spannend. Werken en leren tegelijk betekent weer voor een paar jaar terug de schoolbanken in. Dat was in het begin best even wennen. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden. Ik heb leuke collega’s, mag zelfstandig in de wijk mijn werk doen en ik krijg een salaris. Bovendien heb ik een baangarantie. Met andere woorden, als ik straks mijn diploma Verzorgende IG op zak heb, heb ik ook gelijk een vaste baan.”
Mooi carrièreperspectief
Ellen vertelt dat dit voor veel nieuwe medewerkers een aantrekkelijk aanbod is. “Het mes snijdt op zo’n manier aan twee kanten. Wij hebben volop nieuwe collega’s nodig en op deze manier biedt Zorgstroom veel mensen een mooi carrièreperspectief. David bewijst dat dit geen loze woorden zijn. De kwaliteit van onze begeleiding is hoog. We zijn bereid ver voor je te gaan.” Zowel David als Miranda is erg te spreken over de manier waarop ook de collega’s met hen omgaan. “Iedereen is bereid je te helpen je zaken te leren en je wordt overal bij betrokken. Sterker nog, ze stimuleren en motiveren je.” Ellen vult aan en legt uit dat binnen Zorgstroom alle collega’s werkbegeleider zijn. “Iedereen die gediplomeerd is, kan een leerling meenemen. Alle praktijkhandelingen leer je ook echt in de praktijk. Vanzelfsprekend spelen ook onze praktijkopleiders daarbij een belangrijke rol.”
Hart bij de thuiszorg
Net als David is ook Miranda in de wijk actief. Spijt van haar keuze heeft ze nog geen moment gehad. “Na de tweede en derde cliënt wist ik zeker: dit is wat ik wil.” Dat is ook wat David ervaart. “Eerlijk is eerlijk, de HBO-V opleiding was pittig, zéker met twee kleine kinderen thuis, maar nu ik het diploma op zak heb ben ik blij. Mijn hart ligt echt bij de thuiszorg.”
Hechte band
Melissa werkt sinds haar zeventiende bij Zorgstroom. Ze begon als verzorgende en groeide uit tot wijkverpleegkundige. Ze komt al jarenlang bij mevrouw Overweel over de vloer. Melissa: “Ik ken mevrouw Overweel door en door. Ze is een fanatieke Ajax fan en houdt van bingo. Hier vertelt ze graag over.” Mevrouw Overweel begint direct te glunderen: “We hebben door de jaren heen echt een hechte band opgebouwd. Het is altijd gezellig met Melissa. Ik vertel haar graag over mijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Dat zijn er op mijn leeftijd nogal wat, dus we hebben altijd genoeg te bespreken!”. Het is natuurlijk erg bijzonder dat mevrouw Overweel op haar leeftijd nog zelfstandig thuis woont. Melissa: “Ze is nu tien jaar cliënt bij Zorgstroom. Eerst als alarmklant, waarbij we op afroep zorg verleenden als dat nodig was. Sinds vijf jaar krijgt ze iedere dag ondersteuning.”
Zelf medicijnen innemen
Naast de reguliere zorg, zoals de persoonlijke verzorging, hielpen Melissa en haar collega’s hun cliënten ook dagelijks met het innemen van haar medicijnen. Dit is met de Medido medicijndispenser verleden tijd. “Mevrouw Overweel moet meerdere keren per dag medicijnen innemen. Met de Medido kan zij dit nu zelf: de medicijndispenser geeft een alarm op vaste tijden. Wanneer zij vervolgens op de ‘OK-knop’ drukt, komen haar medicijnen uit de dispenser. De medicijnen zijn door de apotheek verwerkt in een baxterrol. Deze rol wordt vervolgens in de dispenser geladen. Ook knipt de Medido het zakje met de medicijnen open. Dit is erg fijn voor mensen die daar moeite mee hebben, bijvoorbeeld bij de ziekte van Parkinson of reuma”, legt Melissa uit.
Minder zorgmomenten
Door de Medido zijn er veel minder zorgmomenten nodig. Cliënten hoeven niet meer te wachten met het innemen van de medicijnen totdat de wijkverpleegkundige langskomt. Dit zorgt voor veel zelfstandigheid, iets wat mevrouw Overweel kan beamen: “Gelukkig is de medicijndispenser heel gemakkelijk in gebruik. Met één druk op de knop kan ik nu zelf mijn medicijnen innemen.” Wel zijn er bepaalde voorwaarden waar een cliënt aan moet voldoen om een Medido te krijgen. Melissa: “Zo moet er volgens de wijkverpleegkundige een indicatie zijn voor het aanreiken van medicatie, al dan niet met behulp van de Medido. De dispenser is niet geschikt voor cliënten die niet therapietrouw zijn, bijvoorbeeld bij mensen met dementie. In dat geval is er namelijk geen zicht op de daadwerkelijke inname van de medicijnen.”
Maatje in Zeeland
Hoewel de Medido erg gemakkelijk in gebruik is en zorgt voor zelfstandigheid van de cliënt, is het soms toch nodig om hulp in te schakelen. Melissa: “De Medido is gekoppeld aan Maatje in Zeeland: een organisatie voor personenalarmering. Wanneer een cliënt niet reageert op het signaal van het apparaat of als er een zakje vastloopt, wordt er direct actie ondernomen. De Medido helpdesk signaleert dat er een foutmelding is. In samenwerking met Maatje in Zeeland wordt de zorg geïnformeerd. Wij gaan vervolgens langs bij de cliënt om het probleem direct te verhelpen. Dit is vaak een geruststellende gedachte voor de cliënt en de familie.”